Tog i 2003 Tog i 2004 Tog i 2005 Tog i 2006 Tog i 2007 Tog i 2008
Tog i 2009 Tog i 2010 Tog i 2013      
Trækkraft Togsæt Blandet tog Jernbanetemaer Andre temaer Video
Home Modeljernbane Jernbane 1:1 Digital tog Digital train  

 

 

Billeder af tog og jernbaner i Danmark, Frankrig, Spanien og Schweiz juli 2010

Pictures of railway and trains in Denmark, France, Spain and Switzerland July 2010

Eisenbahnen und Zuge in Dänemark, Frankreich, Spanien und der Schweiz Juli 2010

Billederne er "klikbare" til stort format.

 

Holbæk, Danmark

Brændt Y-tog og teknik bygning primo juli 2010.

Billederne er taget af min kollega Søren Ø. Nielsen med mobiltelefon.

Basel, Schweiz

Bemærk det fyldte godsterræn i Basel

Feldschlösschen Bier, Rheinfelden, Schweiz

Også i Rheinfelden - godsvogne

France, Gare SNCF Bagnéres-de-Bigorre

Endnu en nedlagt banegård / Another closed station

France - Lourdes, Gare SNCF

Pilgrimsby, som kan nås med tog fra Toulouse eller TGV direkte fra Bruxelles.

France - Argelés-sur-Mer, Gare SNCF
Fransk badeby i Pyrénées-Orientales ved Middelhavet - Der er direkte togforbindelse til f.eks. Toulouse (og Carcassonne), Lyon, Montpellier og Port-Bou (grænsestation til Spanien).

France - Argelés-sur-Mer, Gare SNCF til Barcelona i Spanien
På tur med SNCF og RENFE

Jeg stor 08:49 på nattoget fra Luxemborg til Port Bou (Den spanske grænsestation)

Märklin afkoblingsspor eller hvad er meningen?

Det hedder "crocodile" (krokodil). Det er en gamle system, der er stadig i brug. Den sikrer, at togføren ikke glemmer signalen eller hastighedbegrænsingen.

Toget har en burste, som løber mellem krokodilens riller. Når et tog kører forbi en signal kan man høre lydet.

Når signalen er gult (og måske også rødt), eller når der er en stærk hasighedsbegrænsning, opstår der en spænning mellem skinnerne og krokodilen. Det gør noget til at dytte i førerummet og togføren kal trykke på en knap. Hvis ikke stopper toget automatisk.

 

Den franske grænsestation Cerbere

Man kommer til Port Bou via en tunnel. P.g.a. forskellen mellem det franske "normalspor" og det spanske "Bredspor", skal man skifte tog.

Der er rigtig mange renoveringsprojekter i gang på Spaniens jernbaner. Bl.a. anlægges en helt ny jernbane fra Madrid over Barcelona til den franske grænse.

Barcelona Sants og Metro i Barcelona

 

 

© 1998 - 2017 Peter Topp Engelsted Jonasen

[Startside]